Hjelp, hvordan tør jeg å være synlig på nett?

En av de største utfordringer til terapeuter der ute er det å være synlig, og mange har en stor frykt for dette. Det er nok mange der ute som tenker «Ja jeg ønsker å hjelpe andre mennesker«, men frykten for hva familien og venner skal synes og mene, blir større enn ønsket om å hjelpe andre. Det man må gjøre da er å snu på hele tankegangen, og det kommer jeg tilbake til senere i dette innlegget.
 
Vi mennesker er rare. I en undersøkelse over hva vi er mest redd for her i verden var det å snakke i forsamlinger på førsteplass, og på tredjeplass er det å dø. Vi er altså mer redd for å dumme oss ut med egoet våres enn å dø. Det synes jeg er ganske interessant, for det betyr at å stå synlig i markedet er noe de fleste terapeuter må jobbe en del med. .

If I can do it, you can do it

Før jeg ble terapeut jobbet jeg innen finans, og gikk dresskledd på jobben min der jeg hadde en lederstilling. Da jeg skulle ta steget over i terapeutbransjen tenkte jeg naturligvis på hva alle vennene og kollegene mine ville tro om meg. Og hva vil familien min tenke? «Har hun blitt helt koko?» Frykten min var så stor for hva de rundt meg skulle synes om at jeg slutta i jobben min og begynte med det jeg gjør i dag. Det skulle vise seg at jeg fikk mange positive overraskelser, for da jeg bestemte meg for å gjøre hobbyen min om til jobb fikk jeg høre av de rundt meg: «Jamen Rachel, det der har jo alltid vært deg, så det synes vi er kjempefint!» Dette var en god bekreftelse å få, men egentlig hadde jeg ikke trengt den bekreftelsen i det hele tatt – for jeg visst inni meg at det var rett uansett.
 
Når du kommer deg forbi utfordringene med å synliggjøre ditt ego, da har du hele verden framfor deg!.

Hvordan venne egoet til synligheten

Å ha fokus på kunden din hele tiden er avgjørende for at du skal lykkes. Mange synes dette kan være en utfordring i starten av sin karriere som terapeut eller coach. Det kan være at du kjenner du er redd for å gjøre feil, være synlig osv. – ergo blir resultatet at du er mer opptatt av sin egen frykt (ego) og ikke kunden.

For å jobbe med ditt eget ego kan du visualisere at du kan setter deg selv til siden, og setter kunden i framsetet. Ha fokus på kunden og øv deg på å ikke fokusere på din egen frykt, ved å hele tida minne deg på at kunden er viktigst, ikke deg.
 
For at dine fremtidige kunder skal vite at du er «open for business» og kan hjelpe de, så har du ikke noe annet valg enn å være synlig i markedet. Her er det viktig at du tar action. Noen synes dette kan være litt skremmende, men tenk på hvor mange flere du kan hjelpe hvis du når ut til så mange som mulig. Det er først når du klarer å sette deg selv til siden at du vil bli god på markedsføring. Fordi det handler ikke lenger om deg, men om hva du kan tilby din kunde.

Her er noen tips og øvelser til hvordan du kan trene hjernen til å bli mer synlig:

  • Finn hvilke steder du kan være synlig
  • For eksempel i grupper i sosiale medier, nettside, eller blogg?
  • Hva kan du bidra med aktivt og postivit?
  • Start i det små og del din kunnskap så du gjør navnet ditt kjent
  • Legg igjen en liten kommentar i positiv og oppløftende karakter

Hvor du burde være synlig

Du bør tenke over hvor du har lyst til å være synlig, og på hvilken måte. «På hvilke steder kan jeg være synlig og aktiv?«

  • På flyers?
  • Levere flyers i postkasser?
  • Henge oppslag på butikken?
  • Skrive blogg?
  • Annonser i lokalavisen?
  • Annonser på Facebook?
  • Sosiale medier?

Hvor du velger å være synlig avhenger av publikumet du ønsker å nå, men et godt tips er å starte med en bedriftsside på Facebook. Snakk med venner og familie og få de til å dele siden din, så ballen starter å rulle. Du kan være synlig, aktiv og positiv på Facebook, i grupper, på kurs du er med på eller i åpne forum som du deltar på. Slik bygger du også ditt eget navn på en positiv måte. Har du etablert deg en følgerskare på Facebook og ønsker å nå ut til enda flere, kan det være lurt å tenke på Facebook-annonsering. Dette er en effektiv måte å få flere til å følge deg og din Facebook-side, eller å sende kunder til nettsiden din.

Apropos nettside er det smart å ha dette i tillegg til en Facebook-side (eller en side i andre sosiale medier). Siden din på Facebook og nettsiden din har et synergisk samarbeid ved å linke til nettsiden din (for eksempel ukentlige blogginnlegg) på Facebook, og på samme måte få de som er innom nettsiden din til å like deg på Facebook.

Finn din frykt og ta action!

Hvis du er synlig hver eneste dag på Facebook, så har kundene dine deg i pannebrasken, og det er en god ting. Husk at om du deler noe hver dag i uka, så er det kun 10-20% som ser innleggene dine fordi alle er pålogget til ulik tid.

Hvis en av dine utfordringer er å være synlig, så lag deg en plan på hvordan du skal starte synlighetsreisa di. Skriv ned at du skal opprette deg en Facebook-side, skrive noe positivt i et forum eller i ei gruppe, eller poste noe i sosiale medier. Gå aktivt inn og kommenter på ting eller publiser ting hver dag slik at du gjør deg selv synlig for potensielle kunder. Da kan de huske deg som «hun som alltid kommenterer så hyggelig og positivt i den-og-den gruppa», og få et positivt inntrykk av deg allerede før de er kunden din. Tror du det er større sannsynlighet for at noen kontakter deg om du har vært synlig for dem i forkant? Såklart!

Jeg ønsker at du som leser dette skal skrive ned hva dine frykter er i forhold til synlighet. Deretter skal du skrive ned èn ting du kan gjøre for å bli mer synlig på nett, og ta action på dette! Kanskje du kan starte din synlighetsreise allerede nå ved å kommentere på innlegget mitt? Jeg gleder jeg meg til å lese hva du har skrevet.

Stor klem fra Rachel.


Er du i startfasen av å bygge din egen coachingbedrift? Eller har du startet opp og ønsker å løfte bedriften din til nye høyder? Delta på 8-dagers GRATIS business-coaching med meg:

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits