Ønsker du flere kunder? Les disse 9 effektive tipsene!

Å bygge opp en suksessfull terapipraksis skjer ikke av seg selv, og det er ikke bare en magisk ting du kan gjøre for å ha en ettertraktet bedrift. Imidlertid er det mange ulike måter til å tiltrekke nye kunder på, og forutsatt at du hele tiden markedsfører deg selv vil du få en jevn strøm av klienter. Jeg mener at enhver terapeut som ønsker suksess må dele tiden sin i to hovedoppgaver: behandle klienter og å skaffe kunder.

Her er 9 gode råd for hvordan du kan nå ut til nye kunder:

1. Den lokale avisen og radiostasjonen

De er alltid villige til å gi bort spalteplass for noe som er interessant og spennende. Send dem regelmessig artikler om coaching og de problemene du kan hjelpe klienter med. Skriv om spesifikke problemer som søvnvansker, vektreduksjon, og hvordan å bli røykfri, som de kan publisere med deg som ‘ekspert’ på området. Eller har du en god historie til dem om hvordan du har startet opp for deg selv og nå søker kunder? Supert!

2. Sosiale medier

Bruk av sosiale medier og nettannonsering er et kapittel for seg selv, og om du trenger tips for å bli synlig i sosiale medier så kan du lese dette innlegget som jeg skrev tidligere. Jeg vil likevel kort understreke hvor utrolig viktig det er at du er synlig for kundene dine, og at de enklest vil finne ut om deg på steder de allerede er; på Facebook.

Opprett en business-side, post innlegg og smarte artikler slik at kunder ønsker å følge deg, og om du virkelig er en ekspert, så setter du opp en betalt annonse for å nå ut til enda flere kunder.

3. Henvendelser/ referanser

Be klienter om å anbefale deg videre til venner, familie og kollegaer. Gi dem brosjyrer og visittkort de kan dele ut. Be dem også om referanser som du kan ha på nettsiden din.

4. Foredrag

Det er alltid utmerket å snakke om terapi og ulike temaer foran store grupper med mennesker der du snakker som en ekspert på området. Husk å sette av masse tid til spørsmål.

5. Grupper

Arranger gruppetimer- f.eks. selvhypnose; avspenning; stressmestring eller fødselshypnose.

6. Brosjyrer/ plakater

Legg brosjyrer i postkasser eller i relevante butikker.

7. Nettside og blogg

En profesjonell nettside er viktig. Og her er et tips: ikke fyll nettsiden med bare tekster der du forteller hvor god du er og hvor fantastisk terapipraksisen din er. Fokuser på hvordan du kan hjelpe kunden på best mulig måte. Ha også en blogg på siden din, hvor du skriver innlegg som engasjerer leserne. 

8. Leger og tannleger

Det er ingen grunn til å være redd for helsevesenet, de er behjelpelige til å hjelpe pasientene sine og du kan tilby en utmerket service til dem. Ring legesentret og tannklinikken og arranger korte møter der du forteller hvilke problem du kan hjelpe med (spesielt vektreduksjon, angst, stressmestring og røykeslutt). Husk å ta med deg et visittkort, brosjyrer og evt plakat  som du kan gi dem.

9. Spesielle tilbud

Alle liker gode tilbud, kanskje en gratis mini-prøvetime eller rabatt i en bestemt periode?

Det er med andre ord ikke bare «en måte» å tiltrekke seg kunder på. Du må hele tiden være proaktiv og vise deg frem i det offentlige lys, og jo mer kundene ser deg, desto større sannsynlighet er det for at de kommer til å ta kontakt.

Til slutt handler det om å ha den riktige holdningen. Tro på deg selv og ha viljen til å lykkes, jobb kompetent med å oppnå gode resultater med dine eksisterende kunder, og praksisen din vil vokse seg stadig større. Vis begeistring og entusiasme med jobben du gjør, og du vil generere en energi som du sender ut i verden- og det du sender ut kommer tilbake til deg!!

Stor klem fra Rachel.


Er du i startfasen av å bygge din egen coachingbedrift? Eller har du startet opp og ønsker å løfte bedriften din til nye høyder? Delta på 8-dagers GRATIS business-coaching med meg:

Lagre

Lagre

Lagre

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits