Kostholdsveiledning og motstand fra kunden

Hvilken betydning har egentlig kostholdet vårt? Jo det skal jeg si deg. Kostholdet vårt danner grunnlaget for vår fysiske, psykiske og emosjonelle tilstand, og et godt kosthold er grunnleggende for god fysisk og psykisk helse.

Steinalderkostholdet

I steinalderen fulgte vi mennesker et kosthold uten kunstige og syntetiske tilsetningsstoffer, bordsalt NaCI, hvitt sukker, melkeprodukter, kornvarer og poteter. Det de derimot spiste var kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, bær, nøtter og røtter.

Genene våre forandrer seg overraskende lite, faktisk kun 0,05% på over 40.000 år. Menneskekroppen vår er derfor fra steinalderen av vant med en diett fri fra karbohydrater. Karbohydrater er enkelt forklart bare sukker, sukker, sukker. Det sukkeret som ikke forbrennes eller forbrukes av kroppen vår omgjøres til fett, og for mye sukker kan føre til negative bivirkninger som tretther, hodepine, tress, svimmelhet, avhengighet og så videre.

Våre steinalderslektninger brukte å spise masse mat om sommeren for å fete seg opp til vinteren, slik at reservene ble tært på i den årstiden hvor det var mindre tilgjengelig mat. Vi moderne mennesker har ikke dette behovet for lagring, og alt for mange av oss blir både syke og fete av sukker.

Motstand i kostholdsveiledning?

Om du har kunder hos deg som trenger hjelp med dietten sin, så kan du starte med å fortelle denne historiske innføringen i avsnittet over. Mange kunder synes det er vanskelig å gi slipp på gamle vaner, og spesielt karbohydrater og sukker i kostholdet sitt. Da gjelder det å være tydelig. Informer kunden om at et kosthold med redusert inntak av karbohydrater er det som gir kroppen din de beste forutsetningene for å være frisk.

Det kan være at kunden din ønsker å gå ned i vekt, men det kan også hende at den har andre plager som psoriasis, søvnplager, stress og så videre. Da gjelder det å understreke at et slikt kosthold i bunnen, gir kroppen best mulighet for å bli kvitt denne plagen. Vi mennesker lærer hele tiden og får stadig ny kunnskap. Hvis man skal få en effekt, må man gjøre ting annerledes. Om man ikke gjør en endring, så får man bare de samme resultatene man alltid har fått.

Ansvarliggjør kunden

Et viktig grep å ta, er å ansvarliggjøre kunden. Det gjelder for så vidt på andre områder enn kostholdsveiledning også, men merker du at kunden er skeptisk til å endre på sin kost, så kan du spørre kunden om følgende:

«Det du sier til meg er at du mangler motivasjon for å spise sunt?»

«Hva kan du gjøre for å bli mer motivert for å gi deg selv bedre forutsetninger for å spise sunt?»

«Hva kan du gjøre for å motivere deg selv?»

«Hva gjør at du ikke har motivasjon? Kan det være at du må si farvel til brødskiva resten av livet? Er det det du er redd for?»

Ved å stille spørsmål som dette, setter du i gang tankeprosessene til kunden, samtidig som at ansvaret legges hos han eller hun. Om kunden for eksempel svarer at den faktisk er redd for å si farvel til brød, så inngå en avtale om et karbohydratredusert kosthold som skal vare i en måned.  Om det ikke viste seg å være noe for kunden, så kan den bare gå tilbake til sitt gamle kosthold.

Som terapeuter skal vi få kunden til å forstå på egenhånd. Vi skal selvfølgelig hjelpe kunden, men den må gjøre jobben selv. Derfor må kundene være ansvarlig for seg selv hele veien.

Håper du likte tipsene mine om kostholdsveiledning. Synes du de var bra? Kommenter gjerne.

Klem fra Rachel.


Vil du forresten ha 17 virkningsfulle tips som garantert vil gi deg et fortrinn som Coach?

Last de ned HER:

last ned

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits