Slik starter du din egen terapeut/coachingpraksis

Om du ønsker å bli coach eller terapeut, så har du mest sannsynlig personlige egenskaper som at du elsker å hjelpe andre, du er lidenskapelig engasjert, empatisk og omsorgsfull, en god lytter og du evner å stille gode spørsmål. Vi som ønsker å hjelpe andre har gjerne disse kjennetegnene til felles, og ønsket om å være coach springer ofte ut fra disse.

Så hvordan går du frem for å faktisk sette i gang drømmen om å bli coach? I dette blogginnlegget skal jeg gi deg tips og råd om hva som skal til for at du skal komme i gang i jobben som terapeut.

1. Ta et valg og bestem deg

Om du skal kunne leve av å jobbe som terapeut, er du nødt til å være klar og tydelig på at du ønsker dette sterkt nok. Halvhjertede forsøk leder ofte ikke til de største resultatene. Om du synes det er vanskelig å bestemme deg, så tenk litt over dette: Hva er årsaken til at du vil bli coach? Ser du for deg at du blir lykkelig om du fortsetter med din tidligere karriere? Husker du å sette deg selv i førersetet i ditt liv – for om DU ønsker å bli coach, så stopper du deg selv i  å nå ditt drømmeliv.

Jeg synes dette sitatet fra Henrik Ibsen illustrerer veldig godt hva det vil si å ta et slikt valg for seg selv:

«Det som du er, vær fullt og helt, ikke stykkevis og delt»

Så sats enten fullt og helt på valget ditt om å bli coach, eller ikke sats i det hele tatt.

2. Finn din personlige unikhet

Alle mennesker er unike. Du er unik, og du har din helt egen historie som ingen andre har. Dine erfaringer, dine egenskaper, og din historie skal du bruke i alt du gjør som coach. Din personlige unikhet er et resultat av alt du har gjort og oppnådd i livet ditt.

DU er en interessant person. DU har erfaringer som kan hjelpe andre. DU har egenskaper som gjør deg unik.

Akkurat dette skal du utnytte. Bli kjent med deg selv, og ha tro på at du er en flink, interessant person som har mye å lære bort. Når dette er på plass, vil du starte å se din personlige unikhet forme seg. Leser du mennesker lett? Har du kjempet deg opp fra utmattelse og har det mye bedre nå? Har du et talent for å få folk til å åpne seg for deg, og å føle seg velkommen hos deg? Alt dette er eksempler på erfaringer, evner og unikhet som du kan spille på i jobben som coach.

3. Finn deg et miljø

I bransjen som vi coacher jobber i, er det mange som driver på egenhånd eller hjemmefra. Det at du kanskje sitter fysisk alene uten kolleger på ditt kontor eller hjemmekontor, betyr ikke at du skal klare deg uten et miljø.

Å ha et faglig nettverk rundt seg er både sosialt og gjør at en kan spille hverandre gode. Et nettverk med andre coacher og gründere danner ikke bare en følelse av tilhørighet, men gir deg muligheten til å komme med ideer og få tilbakemelding fra andre. Slike nettverk finner man ofte i grupper på Facebook, i andre sosiale medier, eller på dedikerte nettsider. Gjennom å støtte deg til et nettverk vil du føle deg tryggere i rollen din som coach, i tillegg til at du starter å bygge integritet.

Så finn de riktige samarbeidspartnere for deg, og vær i et miljø med andre coacher ukentlig.

4. Finn teknikker du er trygg på

Basert på hva du ønsker å spesialisere deg på, finnes det mange ulike behandlingsteknikker for coacher. Du kan til og med lage dine egne! Det har jeg gjort med stor suksess, men det er veldig viktig at du da tester de ut på deg selv for å se om de fungerer. Virker metodene dine på deg selv, er det stor sannsynlighet for at de også vil fungere på kundene dine.

Test ut de mentale treningsteknikkene dine, kostholdsplanen du har utarbeidet, eller behandlingene dine på deg selv først (i den grad det lar seg gjøre), for å vite at dette er noe som virker, og som du kan gå god for. Ta deretter steget videre og prøv det ut på riktig målgruppe. Hvis du får suksess med uttestingen, så vet du at metodene dine fungerer, og at du har et knallbra «produkt» du kan selge.

5. Bli synlig og ta action

Du er ikke alene om du har en frykt for å være synlig. Jeg har selv vært der, og jeg kan love deg at de fleste andre som har med salg til kunder å gjøre også syntes det var skummelt i starten. Det kan hjelpe om du tar fokuset vekk fra deg selv og «legger det over» på kunden. Se for deg at du er i kundens ståsted istedet for ditt eget. Ved å snu slik på rollene er det lettere å fokusere på hva du kan tilby kunden, i stedet for å bruke for mye energi på hvordan du selv fremstår.

Synlighet, sånn rent teknisk, oppnår du på internett. Facebook er en god plattform først og fremst fordi det er mange brukere der. Her er det i tillegg gode muligheter til å markedsføre annonser og innlegg mot spesifikke kundegrupper, der du selv velger hvem innholdet ditt skal rettes mot. En dyktig coach burde også ha en nettside med en blogg, for å være synlig for kundene sine.

På sosiale medier er det tilrettelagt for kortere kommunikasjon og å bygge relasjoner med følgere og kunder, mens på nettsiden og bloggen din kan du skrive mer om hvem du er, og hva du kan. Er du synlig både på hjemmeside/blogg OG i sosiale medier, så utfyller disse hverandre utrolig godt. Du som coach er EKSPERT på akkurat det du driver med, så skriv det ned, publiser, og del med alle som trenger din kunnskap!

Hva synes du om tipsene? Lokker de kanskje frem en spirende coach inne i deg som ønsker å komme ut?

Skriv gjerne en kommentar i feltet under

Lag deg en super dag!

Klem fra Rachel.


Har du lyst til å vite mer om vår Helse Coach utdannelse?

Da har vi åpent for påmelding nå!

Klikk på knappen under her og les mer!

Lagre

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits