De viktigste suksesskriteriene for å lykkes som terapeut?
Kommunikasjon er svært viktig for oss som har en egen bedrift og jobber med kunder. Vi kan egentlig dele arbeidsoppgavene våre i to hoveddeler;
- En som går på salg, kommunikasjon og markedsføring mot kunder
- En som går på det terapeutfaglige innholdet i kundetimene.
De «ytre faktorene» fra punkt 1, driftsmessige aspekter som markedsføring, beliggenhet og utvikling av forretningsplan, er sett på som mindre viktig for en god praksis. Sannheten er at BEGGE disse delene burde tillegges like stor prioritering når det gjelder tidbruk og innsats fra deg som terapeut- eller coachgründer.
Fikk du kanskje litt bakoversveis nå? He he. I så fall burde du bare gre sveisen pent ned igjen og brette opp ermene, for det er nettopp dette som skiller de som lykkes fra de som ikke lykkes i terapeut- og coachingyrket – og det krever mye tid og hardt arbeid.
50/50-regelen
Hva ville du sagt om jeg fortalte deg at jeg benytter mangfoldige timer i uka, kanskje så mye som 2/3 av tiden min på jobben, på planlegging, markedsføring, salgsplaner, sosiale medier, blogg og kommunikasjon?
Suksess kommer ikke av seg selv. Det er et resultat av smart og hardt arbeid, kombinert med innsikt og ferdigheten innenfor feltet. Mitt største ønske er å redde verden gjennom å hjelpe så mange som mulig, men for å kunne hjelpe så mange som mulig må jeg også nå ut til dem. Det gjør man gjennom markedsføring.
Med andre ord er det superviktig for oss terapeuter og coacher som driver egen bedrift å bruke tid på del 1 fra starten av innlegget, for så å kunne jobbe så mye som mulig med del 2. Det er faktisk så viktig at du burde bruke 50% av tida di på markedsføring og kundekommunikasjon, og de resterende 50% på det terapeutfaglige.
De viktigste suksesskriteriene for å lykkes
Jeg har tidligere skrevet flere innlegg om kommunikasjon- og markedsføringsbiten, som du kan følge for å oppnå suksess i denne delen av businessen din:
- Lag en forretningsplan. Denne prosessen vil få deg til å forstå hva som skal til for å lykkes med din forretningsidé. Å unnlate å utarbeide en god forretningsplan er like katastrofalt som å bygge et hus uten tegninger.
- Lag også en oversikt over din drøm og visjon. Dette hjelper deg å enklere se hva du ønsker å skape for deg selv og din bedrift.
- Vær tilstede på nett, både i sosiale medier og egen nettside. På sosiale medier er det tilrettelagt for kortere kommuniksjon og å bygge relasjoner med følgere og kunder, men på nettsiden og bloggen din kan du skrive mer om hvem du er, og hva du kan.
- Tør å være synlig for kundene dine. For at dine fremtidige kunder skal vite at du er «open for business» og kan hjelpe de, så har du ikke noe annet valg enn å være synlig i markedet. Her er det viktig at du tar action. En usynlig terapeut får ingen kunder.
- Benytt deg av FUE-marketing for å følge opp kunden før, under og etter timene hos deg.
- Bruk kraftfulle, mentale suksessteknikker, og tenk «Alt jeg tar i blir til gull!» Jeg er en stor fan av å visualisere suksess, noe som også har fungert knallbra for meg.
De som lykkes ordentlig godt som terapeuter og coacher er de som er klar over 50/50-regelen, og prioriterer å bruke mye tid på kundekommunikasjon og markedsføring. Kommunikasjon og markedsføring er et svært viktig område i vårt arbeid som terapeut-gründere, og større innsikt og ferdigheter innenfor dette området vil bidra til økt mestring og økt salg for din bedrift. Den som klarer å benytte denne kunnskapen hver dag, er de som lykkes i aller størst grad som terapeut eller coach.
Kommer du til å fokusere mer på kommunikasjon og markedsføring fremover? Legg gjerne igjen en kommentar under her, for det er veldig spennende med innspill fra deg som leser dette.
Klem fra Rachel.
Vil du forresten ha 17 virkningsfulle tips som garantert vil gi deg et fortrinn som Coach?
Last de ned HER: