7 tips til hvordan du blir en fantastisk terapeut

Ofte blir jeg spurt: «Rachel, hvordan vet jeg om jeg passer som terapeut?» «Hva må jeg se etter i meg selv?»

Svaret de som regel får av meg er at «du vet at du passer som terapeut eller coach om du virkelig brenner for å hjelpe andre». Men det er selvfølgelig så mange andre ting som skal til for å bli en terapeut, og jeg har samlet 7 av dem.

Du er, eller blir, en fantastisk terapeut om du…

1. Har sterkt ønske om å hjelpe andre

Først og fremst burde du ha et sterkt ønske  og lidenskap om å hjelpe andre mennesker. Den største feilen noen gjør, er at de tror at empati og omsorg er to avgjørende faktorer for å lykkes. Til denne påstanden svarer jeg både ja og nei til det.

Om du har for mye av dette, så vil du bli venn med kunden din. Og din venn gir deg faktisk veldig ofte dårlige råd. Misforstå meg rett. Når noen sier stygge ting, så gir du forståelse og medfølelse, men en terapeut stiller gode spørsmål og får deg bort fra offerrollen og får deg heller til å bestemme selv om du skal LA deg bli påvirket av dette, og evt. hvordan du kan snu en negativ trend.

2. Har evnen til å lytte mer enn å gi råd

Terapeuter skal ikke bare gi råd, de skal også lytte. Da har man også evnen til å justere og korrigere underveis i timen. Sett mål og delmål for kunden å følge fra time til time. Juster underveis om noe skulle dukke opp.

3. Er internstyrt og styr timen med kunden

Du er intern styrt slik at du styrer timen og ikke kunden styrer deg. Her kommer vi tilbake til punkt 1 i forhold til hvem du er. For har du kvaliteter som gjør at du vil tilfredsstille og være venn med kundene dine, så er du ofte ekstern i tankegangen din. Det fører igjen til at du ikke klarer å være tydelig nok.

4. Ønsker å utvikle og utdanne deg

Jeg har gått mange kurs og tatt masse utdanning. Noen valg var feil, da de ga seg ut for å kunne mer enn de kunne – men hadde liten erfaring. Jeg trodde de hadde erfaring. Sørg for å sjekk – med andre før du velger videreutdanning. Velg noen som vet hva de gjør, og som har nok erfaring.

5. Er ikke pasientens bestevenn

Dette trenger vi nesten ikke gå inn på, for vi har snakket mye om det i noen av punktene over. Men det er et utrolig viktig punkt! Du kan ikke være venn med pasienten. Du må tørre å være tøff, sette krav og ikke bry deg om pasienten blir irritert på deg.

Dette er som et kart og kompass. Du gir kunden kartet, og kunden må selv navigere med egen bil for å komme seg fremover. Du hjelper kunden med å stille inn målet, og deretter må kunden kjøre selv.

6. Stiller krav til gjennomføring

Du gir action-oppgaver til kunden, og stiller krav til gjennomføring. Kunden skal gjøre jobben og få eierskap til sin endring. Din rolle er å lytte og gi feedback, samt å motivere og inspirere kunden. Få alltid kunden til å trene hjemme, og den vil få mye større endring fra time til time.

7. Jobber med dine egne problemer

Det er ikke bare pasientene som må jobbe og trene hver dag. Sett et godt eksempel og lær av din egen erfaring. Sett dagen din, vær takknemlig hver dag, tren og spis sunt, jobb med mental trening, meditasjon, bruk pusten din godt, ha det gøy, og sørg for god søvn.

Vi må «walk the talk» og sette en god standard for kundene våre. Og ha gjerne en egen mentor som du kan lufte dine egne problemer med.

Hvor mange av punktene stemte for deg? Kommenter gjerne.

Stor klem fra Rachel.


Ønsker du å lese mer om Hjerteakademiet, eller å melde deg på høstens utdanning? Klikk på knappen under:

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits