Lær bort det gode språket til dine kunder

Vet du at språket vi bruker definerer oss hele tiden hver eneste dag? Det gjelder både det språket du bruker ut og det språket du bruker inn. Det vil si at språket ditt er tankene dine, følelsene dine og ordene dine. Du er en projektor av ditt språk 24/7. Derfor kan det være en fordel å være bevisst sitt eget språk, spesielt som terapeut ovenfor klientene dine.

Du kan også lære bort viktigheten av et godt språk TIL kundene dine, så de med enkle språklige grep vil hjelpe dem på veien mot et lykkeligere liv. Jeg har laget en oversikt over fire ord og uttrykk kundene dine bør unngå i hverdagen sin. Når de skal unngå ord, så må de finne en annen måte å formulere seg på, og da trener de hjernen og kroppen sin til å tenke annerledes, og til å gå ut av egen komfortsone. Det er da de vil få utvikling og fremgang.

4 uttrykk kunden din kan endre til det positive

1. «Det er vanskelig»

Dersom klienten din er en av dem som ofte bruker ordet vanskelig, så sender de kontinuerlig beskjed til seg selv at det er vanskelig. Det samme er det med ordet «prøve», da har du egentlig allerede sagt til deg selv, at du ikke vil få det til. Dersom de snur på situasjonen, så kan de heller finne en måte å vinkle den i positiv retning. Hjernen må trenes og læres til å bli løsningsorientert. Lær dem å se at det kan være en LØSBAR utfordring. Be kunden spørre seg selv hva de kan lære av situasjonen heller enn å se det som er vanskelig.

2. «Hva om?»

Er klienten en av dem som lar være å gjøre de tingene i livet de har lyst til i TILFELLE noe går galt? Da er de den største hindring i sitt liv. Det er så mange som ikke gjør de tingene i livet de ønsker deg i FRYKT for «hva om?» De er redd for penger, hva andre tenker om dem, enn hvis det går galt og så videre. Be kunden gjøre det den føler er riktig for seg, og kutt ut «hva om». Det er en frykt som faktisk ikke har skjedd, og statistikk forteller at 95% av all vår frykt ALDRI skjer.

3. «Jeg er flink til… MEN…»

Om kunden din er av dem som i utgangspunktet kan si hyggelige ting til deg selv, etterfulgt av et MEN? Det å lære seg å sette punktum på riktig plass, og å kutte ut ordet «men» vil gi en stor vekst. Da er de flinke til å skryte av hva de har fått til, uten å komme med kritikk i ettertid.

Ofte er det slik, at når vi mennesker får skryt, etterfulgt av kritikk, så husker vi kun kritikken. Slik er det også med det man sier til seg selv. Tenk også over det når man skal skryte av f.eks barna sine. Mange kan si: «Jeg synes du gjorde det veldig bra på prøven din, MEN dersom du hadde jobbet enda litt mer, så hadde du kanskje fått en bedre karakter». Der skal man stoppe ved første komma, og heller sette punktum.

4. «Dette kan jeg ikke»

Dersom kunden er en person som sier til seg selv at «dette kan jeg ikke», så vil den sette enormt med begrensninger for seg selv. Vet du at dersom en dame søker på en jobb, så må hun på forhånd vite at hun mestrer den? Dersom en mann søker på samme jobben, så tenker han at det han ikke kan i dag, det kan han lære seg. Be kunden om å vær litt Pippi, og si: «Dette har jeg ikke gjort før, så det får jeg helt sikkert til».

Håper du likte tipsene mine. Kommer du til å bruke det på dine kunder?

Klem fra Rachel.


Vil du ha 96 anvendelige Helsetips til dine klienter?

Last de ned her

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits