Hvordan bli trygg i jobben din
Som gründer har jeg vært i mange jobbsituasjoner som var nye for meg, spesielt da jeg startet opp firmaet i 2010. Mye gjorde jeg for første gang, og selv om jeg ikke hadde rutinen inne helt enda, så var det en ting jeg lente meg på – jeg fremsto selvsikker og trygg i jobben min. Det var ikke alltid like lett, men var et utrolig viktig grep. Nå som jeg har drevet som gründer i over 6 år, har jeg oppnådd mange av mine delmål, men jeg hadde aldri fått det til om ikke jeg hadde vært selvsikker og trygg på veien.
Selvfølelse + selvtillit = sant
Tidligere, før jeg startet opp som terapeut og gründer, har jeg selv hatt en dårlig selvfølelse, men fortsatt hadde jeg god selvtillit. For at du skal få en idé om hva som er forskjellen på disse to, så skal jeg kort forklare det. Selvtillit er din tro til hva du kan prestere. Det kan være i jobben din, i idrett, skolen eller i sosiale settinger. Selvfølelse er din indre følelse om din egen verdi i de ulike settinger. Du kan tro at du er flink i jobben din, men du kan være usikker på hva sjefen egentlig synes om deg. Det er ofte sprik mellom selvfølelsen og selvtilliten, og det er slitsomt å ha et sprik mellom disse to. Gjennom å jobbe med deg selv kan du forbedre selvfølelsen din slik at den matcher selvtillitten, og få et harmonerende forhold mellom dem.
Her kommer noen konkrete punkter til hvordan du kan starte å jobbe mot å bli trygg i jobben din:
1. Ta kontroll på tankene dine
Det første du må gjøre, er å vite at du faktisk har negative tanker, og hva dine negative tanker er. Du kan ikke fikse det du ikke vet. Derfor må du VITE hva dine negative tanker er. Altså; du må gjenkjenne at tankene dine er negative. Når du klarer å ”se” ditt negative mønster og hvilke tanker som ligger i ditt mønster, ja da kan du gjøre noe med det. Du kan selv tenke deg hvor vanskelig det er å fremstå selvsikker om det ligger negative tanker i bakhodet ditt, så bli kvitt disse først som sist.
2. Snakk når det føles naturlig
Om du tidligere har holdt tanker og følelser for deg selv, er det nå på tide at du uttrykker deg. Har du noe passende og fornuftig å bidra med på et møte, eller i samtale med kolleger, så kom med det! Om du tidligere har spilt en form for statistrolle, så er det på tide at du etablerer deg selv som den interessante og positive personen du er.
Du er verdt akkurat like mye som alle andre du møter på i jobbsammenheng, og jo mer du viser det – desto mer naturlig vil det føles for hver gang.
3. Ha god nonverbal kommunikasjon
Nonverbal kommunikasjon er alt som uttrykkes uten ord, som kroppsholdning og ansiktsuttrykk.
Opprett gjerne god øyenkontakt med den du prater med, enten det er kunde eller kollega. Ikke se ned i bakken eller flakk med blikket, men fremstå rolig, avslappet, og oppretthold den naturlige øyenkontakten gjennom hele samtalen.
Et smil gjør underverker for fremstrålingen din. Vis med smilet ditt at du er glad for å være på jobben. Vær åpen og god i holdningen din, i stedet for å lukke deg med sammenkryssede armer og nøytralt ansiktsuttrykk.
4. Snakk positivt til deg selv
Ikke snakk deg selv ned. Vi er våre egne største kritikere. Du ble ansatt for en grunn, eller du klarte å få kunder for en grunn – nemlig fordi du er en fantastisk kollega, sjef, eller gründer. Du gjør tross alt ditt beste hver dag i jobben din, og selv om du kan komme til å snuble litt nå og da, så er dette kun en dråpe i havet blant alle de fantastiske og dyktige arbeidsoppgavene du gjør.
Om du fokuserer på de få, negative dråpene i havet snakker du deg selv ned. Minn deg heller på alle de små eller store SUPRE tingene du gjør hver eneste dag. Kanksje er det bare å svare på mail? Å delta på et møte? Eller bare å komme med en god idè? Alt dette er BRA, og du skal klappe deg selv på skulderen for hver oppgave du gjennomfører.
5. Gjør et sterkt, faglig inntrykk
En måte å fremstå troverdig og trygg på, er å lene seg mot litteraturen. Om du er terapeut, kan du kombinere egne erfaringer med studier, artikler og lignende. Bruk forskningsresultater og knytt dette opp mot deg selv og din virksomhet. Kildehenvisning gir kredibilitet, og styrker varemerket ditt ved å forankre det i en større sammenheng. Med dette sørger du for å gjøre et sterkt faglig inntrykk for eksterne kunder, og internt for kollegene dine.
Igjen, husk at det er en grunn til at akkurat DU har din jobb. Du valgte denne veien selv på grunn av dine fantastiske evner innen feltet, eller du ble ansatt til fordel for mange andre som også søkte på jobben.
Vi har et ordtak i Hjerteakademiet som lyder «en trygg terapeut, er en god terapeut» og den synes jeg illustrerer så godt hvor viktig det er å være selvsikker og trygg i jobben sin. Uansett hvilken jobb du har så husk på at «en trygg arbeider, er en god arbeider.»
Ønsker deg en flott dag.
Klem fra Rachel.
Har du lyst på mine 96 helsetips som du kan bruke på dine kunder i din klinikk, Klikk her