Tar du deg nok betalt som Coach?
Som coach eller terapeut er det viktig at du synliggjør verdien kunden får hos deg og av ditt «produkt», som er timene dine. Hva er resultatet av timen din, og hva sitter kunden igjen med når den er ferdig hos deg?
Jeg vet at det er mange som synes det er vanskelig å finne sin timepris, og spesielt å klare å ta seg riktig betalt. Jeg skal i dette innlegget fortelle deg hvorfor du burde ta deg godt nok betalt som terapeut, for når kunden får den riktige verdien og resultatet, så er den villig til å betale. Da trenger du ikke å konkurrere på pris, men heller på verdi, innhold og resultat.
Ikke underselg deg i pris
Dersom du gjør en god jobb med kundene dine, så fortjener du også å få betalt for det. Alt for mange terapeuter tør ikke å ta seg betalt, og det kan resultere i stress og bekymringer rundt penger. «Alle» andre profesjoner og yrker tar seg betalt for den jobben som gjøres, og en terapeut bør også ta seg betalt for den jobben som gjøres. Kundene bryr seg mindre om pris dersom de får gode resultater. Da vil du som terapeut oppleve at det faktisk er ok å ta seg normalt betalt for en terapitime slik at du også kan kalle det jobben din, og få en inntekt som du fortjener og kan leve med.
Mange gjør den feilen at de priser seg for lavt, men her må du stole på deg selv og evnene dine som terapeut, og at du virkelig er verdt timeprisen din – for det er du! I tillegg er det et poeng at kunder som kjøper en dyr behandling ofte jobber hardere med seg selv FORDI prisen er høy, og at de dermed ønsker å få mye ut av kjøpet sitt. Så dette er egentlig vinn-vinn både for deg og for kunden.
Ta betalt for prøvetimer
Årsaken til at kunden ikke bør få en gratis prøvetime, er egentlig ganske innlysende. «Ingen» kan bli frisk på kun 1 time. «Ingen» kan magisk få livet sitt fikset 100% på kun 1 time. En god terapeut avtaler flere timer og lager en plan på hva kunden kan forvente seg underveis i behandlingen. Da vil man fange både oppturer og nedturer til kunden, og at den blir tatt godt vare på – både etisk og moralsk.
Rent økonomisk er det også viktig at du vet din verdi, selv om det er en prøvetime. Kunden vil nemlig ikke gjøre en stor innsats når den får noe gratis, i tillegg til at du undergraver din profesjonalisme som terapeut. Prøvetimer burde du derfor ha til redusert pris istedet for å bare gi timene dine bort.
Hvor mye burde du ta i timen?
Hva du velger å ta i timepris er selvfølgelig noe du bestemmer selv, men mitt råd er å i alle fall ikke ta for lite. Prisene og estimatene under er kun forslag, men kan være en god pekepinn.
Start med 500 kr i timen om du har hatt 0-29 terapitimer bak deg, og legg på en hundrelapp på timeprisen for hver gang du har oppnådd 30 nye timer med erfaring. Dette gjør du helt til du har opp til 89 erfaringstimer. Fra 90 og oppover blir intervallene for gjennomførte kundetimer større. Ved 1000 – 1499 timer med erfaring, kan du ta 1.200 kr per time. Når du til slutt har over 3000 terapitimer med kunder bak deg, er den rette timeprisen 1.500 kr.
Selv har jeg nærmere gjennomført nærmere 7000 kundetimer, og min timepris ligger godt over sistnevnte prisnivå. Men vet du hva? Det er det ingen som protesterer på eller stiller spørsmål ved, fordi den prisen er min tid, erfaring og ekspertise verdt.
Tren de mentale økonomiske musklene dine
Et annet tips hva gjelder pris og økonomi i din bedrift, er å benytte tankens kraft og mental trening for å oppnå det du ønsker. Om du skal lykkes i å tiltrekke deg penger, så må daglig trening til. Om du lar tankene dine vandre uten mål og mening, så vil du sannsynligvis ikke tiltrekke deg overflod og velstand, men trolig det motsatte. Derfor er det essensielt at du har fokus på gode og positive tanker som støtter opp om det du ØNSKER kontra det du IKKE ønsker. Når du har identifisert de negative økonomiske tankene dine, så kan du lage deg nye sannheter og skape deg nye setninger inni ditt hode. Bruk for eksempel affirmasjonen:
”Alt jeg tar i blir til gull!”
Det er en superflott setning, fordi det legger grunnlaget i hva du forventer i dagliglivet ditt. For hva tror du hadde skjer om du hele tiden er nervøs, og tenker: ”Jeg håper de kjøper av meg, men er redd de ikke gjør det!” Hvilket signal og kroppsspråk ville det gitt deg?
Du må trene deg selv til å tenke slik. Kanskje vil du ikke tro på det i starten, men etter hvert vil du oppleve mer og mer tiltro, og se at det fungerer bedre og bedre for hver gang. Både meg selv, men også mange av studentene jeg har hatt på Hjerteakademiet og Helsecoach-utdannelsen, er gode eksempler på at denne tankegangen fungerer og er suksessfull.
Kommer du til å ta den rette prisen for timene dine fra nå av? Jeg hører gjerne fra deg i kommentarfeltet under.
Klem fra Rachel.
Vil du forresten ha 96 Helsetips som garantert vil gi deg et fortrinn som Coach?
Last de ned HER: