5 punkter for hvordan å leve av drømmen din
Til nå har jeg skrevet fem innlegg som skal ta deg med på reisen mot din egen bedrift som coach eller terapeut. Vi startet først med innlegget om å stole på seg selv som coach, innlegg nummer to handlet om å være synlig i sosiale medier, nummer tre var et detaljert innlegg om hvordan å lage en forretningsplan, nummer fire inneholdt 8 spørsmål for å finne din optimale kunde, og tips til hvordan å nå målene for din bedrift.
I denne ukas innlegg vil jeg fortelle deg hvordan du kan leve av drømmejobben din som coach eller terapeut.
Det viktige «hvorfor»
Om du skal kunne leve av å jobbe som coach, har du nødt til å være klar og tydelig på HVORFOR du ønsker å jobbe med nettopp dette. Hva er årsaken til at du vil bli terapeut, eller kanskje til og med gi opp din gamle karriere til fordel for coaching? Hva er din passion som coach?
Om det er litt vanskelig for deg å svare på disse spørsmålene, så skal jeg fortelle deg om mitt eget «hvorfor». Min årsak, min passion og lidenskap er at jeg ønsker å endre verden og å hjelpe dem som sliter fysisk og psykisk, og grunnen er at jeg har vært der selv. Jeg hadde en virkelig vond kropp, tenkte ofte negative tanker, og hadde en rygg som verket hver dag. Da jeg etter mye prøving og feiling knakk koden for hvordan å bli frisk fra de fysiske og psykiske vondtene, så ønsket jeg at absolutt alle i hele verden fortjente å ha det på samme måte som meg.
Testing, testing
Mens jeg utarbeidet disse konkrete og enkle metodene for å få et bedre liv, testet jeg de ut på meg selv. Det som ikke fungerte på meg selv var selvfølgelig ingen vits i å teste ut på kundene mine. De metodene som derimot funket, testet jeg videre på kundene. Jeg hadde et stort ønske om å jobbe med de som hadde det likt som meg, og som jeg visste hadde behov for teknikkene og metodene mine.
Med andre ord; virker metodene dine på deg selv, er det stor sannsynlighet for at de også vil fungere på kundene dine. Test ut de mentale treningsteknikkene dine, kostholdsplanen du har utarbeidet, eller behandlingene dine på deg selv først (i den grad det lar seg gjøre), for å vite at dette er noe som virker, og som du kan gå god for. Ta deretter steget videre og prøv det ut på riktig målgruppe. Hvis du får suksess med testkundene i tillegg, så vet du at coaching- eller terapimetodene dine fungerer, og at du har et knallbra produkt du kan selge.
F-U-E marketing
«F-U-E» står for «før, under og etter» og er en form for markedsføring før, under og etter du kunden din har valgt å kjøpe noe fra deg. Dette uttrykket har jeg lånt fra superflinke Gry Sinding. Ha fokus på å gjøre kjøpsprosessen til en opplevelse, og at kunden din skal være fornøyd før, under og etter behandlingen hos deg.
- FØR kunden velger eller kommer til deg, kan du dele en form for smakebit på behandlingene eller metodene dine. Hva med å legge ut en video som viser deg i action?
- UNDER kan du legge opp til en fantastisk opplevelse for kunden, slik at den føler seg godt tatt imot, sett, hørt, og at den går ut fra timen din med en god følelse i kroppen, med lyst til å komme tilbake.
- ETTER er det utrolig viktig å følge opp kunden. Ble den fornøyd med behandlingen din? Hvordan er fremgangen til kunden i etterkant? Her kan du også fremme tilbud som gjør terskelen enda lavere for at kunden returnerer. «- 10% avslag på neste behandling, sa du? Ja takk!»
Om du ikke følger opp, mister du kunden. Jeg holdt en gang kurs i røykeslutt, der jeg passet på å snakke med kundene etter kurset for å høre om fremgangen deres. Det resulterte i at 9 av 10 kursdeltakere sluttet å røyke, og en av de viktigste grunnene til det var nettopp oppfølgingen fra min side.
Nå ønsker jeg at du skal skrive ned din egen F-U-E marketingplan. Det trenger ikke å være veldig omfattende til å begynne med, men start gjerne å planlegge hvordan du kan være synlig for kunden før, under og etter salget.
Bruk kundereferanser
Når kunden din er ferdig fulgt opp, røykfri og fornøyd, så bruk dette i markedsføringen din videre igjen! Markedsføring stopper aldri. Spør kundene dine høflig og pent om de har en god uttalelse om deg, eller om de kan skrive et lite avsnitt om hvordan de opplevde behandlingene dine. Selv kan du benytte deg av eventuell statistikk du har generert.
Har 9 av 10 deltakere i vektreduksjonsprogrammet ditt gått ned over 15 kilo? Bruk disse tallene for å promotere deg selv. De kan hjelpe deg på vei mot å leve av drømmen din.
Hva med pengene?
Det er liten tvil om at penger er viktig. De skaffer deg tak over hodet, klær på kroppen og mat i magen til både deg og familien din. Om du har dette dekket, må man huske at penger aldri er et mål nummer èn, men et resultat av at du har nådd dine andre mål.
Når du har oppnådd delmål, ukesmål, månedsmål og hovedmål, vil dette lede deg til resultater og inntekter.
Penger er et målemiddel, men ikke et mål i seg selv. Rent praktisk er det slik at jo mer du tjener, desto flere kunder får du muligheten til å jobbe med. I denne sammenhengen vil jeg råde deg til å ikke prise deg selv for lavt. Mange gjør denne feilen, men her må du stole på deg selv og evnene dine som terapeut, og at du virkelig er verdt timeprisen din – for det er du! I tillegg er det et poeng at kunder som kjøper en dyr behandling ofte jobber hardere med seg selv FORDI prisen er høy, og at de dermed ønsker å få mye ut av kjøpet sitt. Så dette er egentlig vinn-vinn både for deg og for kunden.
Hvordan å leve av drømmen sin er et utrolig stort tema som jeg kunne skrevet side opp og side ned om, men i dette innlegget kortet jeg det ned til disse fem punktene for å gjøre det mer konkret og oversiktig for deg.
Så hva tenker du? Var tipsene nyttige? Jeg er så utrolig spent på hvordan det går med deg og din coachingdrøm. Fortell meg om det i kommentarfeltet, da blir jeg såååå glad.
Klem fra Rachel.
Om du vil ha 96 helsetips som du kan bruke på dine kunder, så klikk HER!