Slik engasjerer du kundene dine i høytiden

Høytider som jul og nyttår er en perfekt anledning til å gjøre noe ekstra på Facebook, eller i andre sosiale medier der du har en dialog med kundene dine. De fleste nordmenn er veldig glad i både jul og nyttår, og engasjeres lett av innlegg med disse temaene.

I dette blogginnlegget forteller jeg deg hvordan du skaper godt og smart innhold til Facebook, og hva du kan gjøre for å engasjere kundene dine nå som det er jul og nyttår.

Slik lager du godt innhold på Facebook

Leverer du godt innhold, vil du bli belønnet for det. Her er noen av tingene jeg vil anbefale deg å tenke på når du skal poste innlegg på Facebook:

  • Engasjer publikummet ditt. Inviter de til å komme med kommentarer, forslag, svar på konkurranser eller lignende. Skap en dialog med kundene.
  • Bruk bilder eller video i innleggene dine. Dette inspirerer mye mer enn kun tekst, og mest sannsynlig oppnår du flere likes, kommentarer og delinger.
  • Kjenn ditt publikum. Hva liker kundene dine å gjøre på fritiden, spise, drikke. Hva snakker de om, hvor jobber de, hva synes de er morsomt? Jo bedre man kjenner dem, jo enklere inspirerer man dem til å engasjere seg.
  • Lage flere poster av gangen og lagre dem som utkast. Slik slipper du å lage hasteinnlegg i siste liten. Du kan også legge dem inn på en eksakt dato og tidspunkt for de neste dagene eller ukene.
  • Tidsoptimalisering. Gjennom «innsikt» kan du se når følgerne dine er pålogget Facebook, og dermed når du burde poste innlegg.

Du kan selvfølgelig benytte deg av andre sosiale medier som Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat om du ønsker. Hvilke sosiale medier du er tilstede på bestemmes blant annet av målgruppen din. Ikke regn med at de fleste på 40+ er på Snapchat for eksempel. Prøv deg litt frem og se hva som fungerer for deg. Vær likevel obs på huskeregelen «kvalitet over kvantitet». Hvorfor skal noen følge deg på både Facebook, Twitter og Instagram om du kopierer og publiserer helt likt innhold i alle kanaler? Tilpass i så fall innholdet ditt til det sosiale mediet du benytter. Twitter egner seg godt til korte tekster og hashtagger, på Instagram står bilder eller video i fokus, mens på Facebook er det lagt opp til en god kombinasjon av både tekst og bilde/video.

5 måter å engasjere kunder til jul og nyttår

  1. Kundekvelder. Opprett et arrangement på Facebook der du inviterer til en kveld med et valgt tema. «Lær å stresse ned i jula», «Meditasjonskveld», «Tren opp din intuisjon», eller noe annet du synes er spennende. Her blir kunden kjent med deg, og det er stor sannsynlighet for at den ønsker å bestille en time hos deg ved en senere anledning.
  2. Adventskalender. Spre glede og kloke ord på Facebook-siden din. Slik vil du få oppmerksomhet, og kan oppnå flere likerklikk på siden din.
  3. Livesending på Facebook. Velg deg et tema du ønsker å snakke om, og kjør i gang med en livesending! Mange foretrekker å se video framfor å lese tekst, så her kan du treffe og inspirere mange.
  4. Ha en konkurranse! Be følgerne dine om å skrive gode ord som en kommentar under et innlegg, eller lag spørsmål de skal svare på. Trekk ut en heldig vinner av for eksempel en coachingtime på 30 minutter. Her vil mange slenge seg på, og du kan få god publisitet.
  5. Gi dine VIP kunder noe ekstra. Har du trofaste kunder som stadig vender tilbake, så sett pris på dem. Send dem et julekort, en takknemlighetsbok, eller en annen liten oppmerksomhet. Kanskje legger de da igjen en takkehilsen på din Facebook-side, og alle vil se hvor godt du behandler kundene dine.

Du kan selvfølgelig også gjøre andre, kreative jule- og nyttårsaktiviteter. Kun fantasien setter grenser, så ta deg en liten idèmyldring og skriv ned forslag på hva nettopp du kan gjøre for at ditt firma skal glede og engasjere andre.

Da gjenstår det bare for meg å ønske deg en fantastisk god jul. Håper du får en flott feiring med familien din.

Juleklem fra Rachel.


Vil du forresten ha 17 virkningsfulle tips som garantert vil gi deg et fortrinn som coach?

Last de ned HER:

last ned

 

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits