8 essensielle spørsmål for å finne din Optimale Kunde

Når du skal jobbe som coach/ terapeut, så er det viktig å finne ut hvilken kunde du ønsker å jobbe med.

De aller fleste coacher og terapeuter sier at de ønsker å jobbe med «alle». Dette vil jeg si er en av de største feilene du gjør som coach/ terapeut. Dersom du ønsker å nå ut til «alle», så er sjansen stor for at du når ut til «ingen».

Har du tenkt over hva som får DEG til å klikke på en annonse, link, nyhetsinnlegg etc?

Svaret er: Du klikker på det som interesserer DEG.

Det er ganske innlysende, OG når vi skal markedsføre oss mot den kunden vi ønsker å jobbe med, så bør vi vite følgende:

  • hvilke utfordringer kunden din har
  • hvilke interesser kunden din har (hobbyer, bøker, idrett etc)
  • hvilke drømmer kunden din har
  • hvor kunden din oppholder seg (altså: hvor finner du kunden din… på Facebook, Instagram, Twitter eller andre plasser)

Det å finne med din Optimale Kunde tar tid, og det er viktig at du virkelig kjenner kunden din. Du kan ha mange Optimale Kunder, men når jeg først startet som Terapeut, så jobbet jeg aktivt med å finne ut HVA min kunde var interessert i, og HVORDAN jeg kunne nå ut akkurat til denne ene kunden. Jeg jobbet med kun 1 kunde (altså; 1 Optimal Kunde) i over et halvt år før jeg begynte å bevege meg mot enda en kunde. Det gjorde at jeg klarte å kommunisere godt med kundene mine fordi at de kjente seg igjen budskapet jeg la ut.

Når jeg sier at jeg jobbet med 1 kunde, så mener jeg ikke kun 1 stk kunde, men 1 type kunde.

Jeg spurte alle (absolutt alle) kundene mine 1 hovedspørsmål:

  1. Hvor fant du meg?

Det gjorde at jeg fikk en innsikt i hvor min kunde befant seg, og hvilken plattform som var viktig for å nå ut til kundene mine.

En av mine Coachingmetodikker er å følge 4 essensielle steg. Når du får kartlagt de 3 første stegene (se under), så vil kunden selv komme med svaret til deg, og det er hvilken NYTTE kunden har av å nå målene/ drømmene sine. Dersom du klarer å gjøre dette riktig, så vil kunden få eierskap i sine drømmer og hva hun/ han må gjøre for å snu sin egen situasjon. Det er viktig å følge akkurat denne rekkefølgen når du skal snakke med kunden din. De fleste ønsker å gå rett fra a) til d) uten å jobbe med b) og c). Det som skjer da, er at du får ikke med deg dybden i problemene til kunden, og kunden vil ikke klare å få eierskap i hva en coaching vil gjøre for dem.

Slik går du frem når du bruker akkurat denne metodikken:

a) Situasjon (hvor befinner kunden seg i dag i forhold til økonomi, jobb, helse, familie, relasjoner etc.)

b) Problemer (hvilke problemer har kunden i dag i forhold til de ulike områdene)

c) Innvirkning (hvordan innvirker problemene kunden)

d) Nytte (hvilken nytte har kunden med å endre livet sitt)

Deretter, så fant jeg ut hvilke kunder JEG som terapeut ønsket å jobbe med, og da ville jeg kjøre dybdeintervju med kundene mine slik at jeg kunne jobbe enda mer med min Optimale Kunde.

For å få det til, så intervjuet jeg mange av de kundene jeg ønsket å jobbe med. Jeg spurte om jeg fikk lov til å intervjue dem slik at jeg kunne gjøre jobben min enda bedre, OG hjelpe dem slik at de kunne få hurtigere og bedre resultater.

Og dette er essensen av spørsmålene jeg stilte dem:

  1. Hvordan vil du beskrive din livssituasjon i dag?
  2. Hva er din største utfordring i livet ditt?
  3. Hvordan innvirker dette deg i hverdagen din?
  4. Hva er din største drøm?
  5. Hva hindrer deg i å nå drømmen din?
  6. Hva kan du gjøre selv for å nå drømmen din?
  7. Hvor står du fast for å nå drømmen din?
  8. Hvilken innvirkning vil livet ditt få dersom du når drømmen din?

Jeg tok for meg hvert spørsmål, og innenfor hvert spørsmål, så fikk jeg kunden til å utdype hva hun mente. Og sist, men ikke minst, så spurte jeg om hvordan det vil «føles» for dem å nå drømmen sin.

I starten, så er det viktig å intervjue dem personlig. Bruk gjerne 45 minutter på å virkelig snakke med kunden.

Still ÅPNE spørsmål!

Bygg tillit til kunden slik at hun/ han virkelig klarer å fortelle deg hva som er hennes/ hans utfordringer. Dette gjør at du vil klare å nå ut til kunden din med dybde og kunnskap.

Var dette til hjelp for deg? Skriv gjerne en kommentar i feltet under. Det blir jeg superglad for!

Stor klem fra Rachel.


Vil du ha 96 anvendelig helsetips til dine klienter?

Last de ned HER:

last ned

 

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits