Slik lager du en bunnsolid forretningsplan

Synes du ordet «forretningsplan» er et skummelt? I så fall skal jeg hjelpe deg med å bryte ned planen i oversiktlige og lett fordøyelige punkter. En forretningsplan er faktisk utrolig spennende og gøy å lage, spesielt hvis du er litt som meg og elsker å organisere og planlegge. God planlegging er ganske essensielt for å klare å drive en god business.

Så gjør deg klar – her kommer oppskriften på hvordan du lager forretningsplan til din terapeut- eller coachingbedrift.

1. Hva er ideen min?

La oss starte enkelt. Hva er det du ønsker? Hva er ditt ekspertområde? Svarene på dette blir selve FORRETNINGSIDEEN og VISJONEN din. Du har nødt til å definere visjonen din som coach, ved å tenke igjennom hva som er dine beste fordeler og konkurransefortrinn. Du kan gjerne snakke til deg selv for å gjøre det enklere: «Hva er JEG ekspert på?» «Hva er mine BESTE sider som terapeut?»

Det neste du nå gjør, er å legge dine egenskaper og ekspertise over i et produkt. Hva skal du selge? Hva er tjenesten din? Skal du for eksempel tilby terapitimer, skal du holde vektreduksjonskurs, være helsecoach, eller ha kurs i bedre selvfølelse? Du kan selvfølgelig redigere og endre tjenestene dine over tid, ingenting er satt i stein.

Videre har du nødt til å finne hva som er ditt marked. Start først med demografi og lokasjon for å avgjøre hvor du skal være tilstede. Dette kan være en bydel, Trondheim by, Oslo by, Vestlandet, Midt-Norge, hele Norge eller kanskje til og med globalt. Husk å ikke gape over alt for mye med en gang. Start heller i det små og bygg deg oppover etter som du får kapasiteten. Du kan også velge å være tilstede online, der du har fordelen av å kunne nå ut til veldig mange på tvers av geografiske grenser. Er du online kan du ha hele Norge som ditt marked, eller flere land om du ønsker det. En annen viktig ting å tenke på om du gjør din satsing på internett, er hvordan du skal kommunisere med kundene dine. Gjennom en nettside? Skype? Sosiale medier? Alle tre? Igjen, start med det som er overkommelig for deg, og utvid til nye områder eller kommunikasjonsmetoder etter hvert som du føler deg komfortabel nok til det.

2. Hvem er min optimale kunde?

Ut fra visjonen din kan du definere din målgruppe og din optimale kunde, eller OP som jeg liker å kalle det. Om du har bestemt deg for å selge vektreduksjonskurs, så må du spisse deg inn på hvem den optimale kunden til vektreduksjonskurset er. Aller først kan du starte med kjønn og alder. Deretter kan du finne ut av hva kundens topp 10 utfordringer er, eller hvilke topp 10 drømmer OP har. Om vi fortsetter på eksempelet med vektreduksjon, kan det tenkes at OP har utfordringer med å begrense eget matinntak, har lav selvfølelse, ikke ønsker å dra på stranda om sommeren, har dårlig kondisjon, og så videre. Dette går tibake til visjonen din igjen, for det kan hende at du har jobbet deg gjennom vektnedgang selv en gang. Om dette er tilfellet vil du stille enda sterkere når du selger tjenesten din, da du er trygg på deg selv og prosessen.

Beksrivelsen av den optimale kunden burde gjøres så detaljert som mulig. Hva liker denne kunden, og hva vil den oppnå? Gjør gjerne undersøkelser i markedet – still spørsmål på Facebook, eller lag en mal for dybdeintervju med eksisterende kunder. Del kundens liv opp i ulike bolker for å finne potensielle områder til utfordringer: helse, familie, økonomi, trening, jobb. Om kunden ønsker en bedre livsstil, er utfordringen for eksempel at kunden ønsker å trene, men ikke får det til. Slik blir din OP mest mulig spisset.

3. Hvor skal jeg?

Dette trinnet er utrolig viktig for at du skal klare å gjennomføre målene dine. Dette er den mest spennende delen med forretningsplanen, spør du meg. Tenk så deilig det er når du setter deg mål og senere oppnår dem! Det er en helt fantastisk følelse. Lag en FREMDRIFTSAPLAN, med TIDSPLAN og MÅL. «September 2016 ønsker jeg å ha 40 kunder. Hva må jeg gjøre nå i dag for å komme meg dit senere?» Sett opp målene dine, og bryt dem ned til del-mål. Til dette vil jeg anbefale å lage en dagsplan, ukesplan, 30-dagers plan og 90-dagers plan. Hva er de tre viktigste tingene du må gjøre i dag for å nå et spesifikt mål om 30 dager?

Bruk kaldender! Det som ikke noteres, blir ikke gjort. Ha hele tiden fremdriftsplanen tilgjengelig på pulten eller skjermen foran deg. Planen er et verktøy du kan endre underveis, men i den store linjen vet du hvor du skal hen. Hvor ønsker du å være om et år? Hva er den største hindringen for å nå målet, og hva trenger du hjelp til? En god hjelp til det siste spørsmålet er å ha et nettverk rundt seg. Finn deg grupper i sosiale medier, på nett, eller i byen din som du kan dele erfaringer med og rådføre deg med. Nettverksbygging er gull.

4. Hvordan komme meg dit?

Det er visse ting du må ha på plass for å komme deg dit du ønsker. Først vil jeg trekke frem kapitalbehov. Hva trenger du av kapital for å sette igang med å selge coachingtimer? Kartlegg alle utgiftene dine, som husleie, strøm, og mobilregning, for å se hva pengene dine går til, og hva som dermed er til overs til bedriften din. Med dette på plass kan du tenke på hvordan du ønsker å organisere bedriften din. Er det kun deg som skal arbeide med terapi-tjenestene dine, eller trenger du flere ansatte? Hva er fremtidsplanene for bedriften? Hvordan skal du organisere bedriften med tanke på hvor du ønsker å være om to år?

Siste steg for å komme deg dit du vil, er gjennom markedsføring av bedriften og tjenestene dine. Les deg opp på hvilke markeds- og salgsaktiviteter som er vanlig å benytte i din bransje. Hva skal du gjøre på Facebook for å tiltrekke deg kunder? Hvordan skal du gi verdi til kunden? Du kan for eksempel tenke på å arrangere en kundekveld, eller å ha et gratis webinar for å bleste deg og din bedrift. Gir du noe av verdi helt gratis til kunden, så vil de også ønske å høre mer fra deg når du skal selge dem tjenester og produkter senere.

 

Hva tenker du? Er du klar for å sette igang med å lage en forretningsplan?

Og fortell gjerne hva som er DIN utfordring, så kan jeg komme med tips til deg.

Ønsker deg en tipp topp dag. Store klemmer fra Rachel.


Ønsker du forresten å lære mer om hypnose, og å utvide dine kunnskaper ved å bli hypnoterapeut? Hypnoseskolen  har neste oppstart 2 februar! Fortsatt sjanse til å bli med!

Les mer HER:

 

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits