Hvordan få kunden til å bli din beste ambassadør
Visste du at den mest verdifulle markedsføringen du kan ha for deg selv ligger i kundene dine? Om det er en ting som både selger og vekker tillit, så er det gode anbefalinger og referanser fra tidligere kunder. Dette er selvfølgelig viktig for absolutt alle som har en bedrift med kundekontakt, men det er spesielt viktig for deg som jobber som coach eller terapeut i din egen gründerbedrift. I dag skal jeg lære deg hvordan du på best mulig måte kan få kundene dine til å bli dine beste ambassadører.
Først, la oss gå igjennom en supersmart markedsføringsmodell:
F-U-E marketing
«F-U-E» står for «før, under og etter» og er en form for markedsføring før, under og etter du kunden din har valgt å kjøpe noe fra deg. Denne modellen har jeg lånt fra superflinke Gry Sinding. Ha fokus på å gjøre kjøpsprosessen til en opplevelse, og at kunden din skal være fornøyd før, under og etter behandlingen hos deg.
- FØR kunden velger eller kommer til deg, kan du dele en form for smakebit på behandlingene eller metodene dine. Hva med å legge ut en video som viser deg i action?
- UNDER kan du legge opp til en fantastisk opplevelse for kunden, slik at den føler seg godt tatt imot, sett, hørt, og at den går ut fra timen din med en god følelse i kroppen, med lyst til å komme tilbake.
- ETTER er det utrolig viktig å følge opp kunden. Ble den fornøyd med behandlingen din? Hvordan er fremgangen til kunden i etterkant? Her kan du også fremme tilbud som gjør terskelen enda lavere for at kunden returnerer. «- 10% avslag på neste behandling, sa du? Ja takk!»
Om du ikke følger opp, mister du kunden. Jeg holdt en gang kurs i røykeslutt, der jeg passet på å snakke med kundene etter kurset for å høre om fremgangen deres. Det resulterte i at 9 av 10 kursdeltakere sluttet å røyke, og en av de viktigste grunnene til det var nettopp oppfølgingen fra min side.
Få kunden til å bli fornøyd
Med markedsføringsmodellen i bakhodet, kan vi nå gå inn på hvordan man skal få kunden til å bli fornøyd underveis. Under kartleggingstimen med kunden din kan det være greit å ha en forventningavklaring. Da har både du og kunden noe å forholde seg til med tanke på hvor langt man ønsker å komme for hver time, eller bare hva man ønsker at kunden skal oppnå.
Det er utrolig viktig å få kunden til å ha en status underveis på hvor langt den faktisk har kommet.
Skulle det skje at en kunde kommer til deg på time nummer fire og sier de ikke har kommet langt i det hele tatt, så ta frem mål og forventninger fra kartleggingstimen, og minn den på hvor langt den faktisk har kommet siden den gang. Få kunden til å huske hvor den var før, og hvor den er i dag. Det vil gjøre at kunden blir minnet på den utviklingen hun eller han har fått, og det gir både motivasjon og inspirasjon til å fortsette jobben. Om dette ikke er på plass, vil det også kunne bli lettere for kunden til å gi opp.
Videre kan du gjerne sette opp fremtidige mål. Det kan være mål for de neste 14 dager, 30 dager, 60 dager, eller 90 dager. Hva enn som passer best for situasjonen og kunden.
Få kundens anbefalinger og referanse
Når kunden er ferdig hos deg, kan du gjøre en evaluering på om du har oppnådd disse tre tingene; du har skapt tillitt, du har fått resultater, og kunden er fornøyd. Etter timene er ferdige, kan du oppsummere resultatene og spørre om hvordan kunden opplevde behandlingen hos deg.
Når kunden din er ferdig fulgt opp og fornøyd, så bruk dette i markedsføringen din videre igjen! Markedsføring stopper aldri. Spør kundene dine høflig og pent om de har en god uttalelse om deg, eller om de kan skrive et lite avsnitt om hvordan de opplevde behandlingene dine. Facebook-siden din er et spesielt smart sted å ha kundeanbefalinger på. Selv kan du benytte deg av eventuell statistikk du har generert.
Har 9 av 10 deltakere i vektreduksjonsprogrammet ditt gått ned over 15 kilo? Bruk disse tallene for å promotere deg selv. De kan hjelpe deg på vei mot å leve av drømmen din.
Med andre ord, om du klarer å holde kunden din fornøyd før, under og etter den har fått behandling hos deg, vil du med 99,8 % sikkerhet få den til å gi deg gode referanser og anmeldelser. Jo flere gode ord og anbefalinger du får og viser frem på dine nettsider, desto flere gode ambassadører har du for coachingbedriften din. Bruk ambassadørene for det de er verdt i markedsføringen din, for de er verdt gull og mer enn det.
Skap deg en fantastisk dag! Stor klem fra Rachel.
Vil du forresten ha 17 virkningsfulle tips som garantert vil gi deg et fortrinn som Coach?
Last de ned HER: