5 geniale tips til å nå dine bedriftsmål!

Å drive en bedrift som terapeut eller coach er tidkrevende, spesielt om du starter som gründer. Du har sikkert hørt at «alle veier fører til Rom», men du vil selvfølgelig ta den ruten som har minst omveier og tar kortest tid. Om du ser for deg at «Rom» representerer et sted der du har nådd mange av dine mål for din coaching- eller terapeutbedrift, så skal jeg i dag gi deg hjelpemidlene slik at du kan ta den korteste og raskeste ruten dit.

Her kommer 5 smarte punkter for å nå målene i din terapeut- eller coachingbedrift:

1. Definèr målene dine

Først av alt har du nødt til å definere målene dine. Skriv dem gjerne opp på en liste, slik at du fysisk ser dem foran deg på et papir. Eksempler på dette kan være:

  • Jeg har et mål om å endre verden som coach
  • Jeg ønsker å hjelpe så mange som mulig å legge om kostholdet slik at de får mer overskudd og glede i livet sitt
  • Jeg har et mål om å si opp min gamle jobb for å følge terapeut-drømmen min innen 1.1.2018
  • Neste års mål er å ha 20 kunder i uken
  • Min Optimale Kunde er kvinne, 42 år, elsker trening, og drømmer om å rocke som leder i jobben sin

Når du har satt deg opp og definert noen hovedmål å jobbe rundt, vil det være mye lettere å visualisere at du oppnår disse målene. Målene dine blir på en måte virkelige idet du nedtegner dem, de går fra å kun være abstrakte ideer i hodet ditt til fysiske setninger i et dokument eller på et papir.

2. Lag også mindre – men engasjerende – mål

Deretter er det smart å dele opp hovedmålene til delmål. F.eks: Du ønsker å ha 20 kunder i uken. Da bør du bryte ned målet i små delmål som gjør at du får en naturlig fremdrift som gjør at du faktisk når målet ditt med å få 20 kunder i uken til neste år. Jeg bruker å finne ut hvor lenge det er til målet mitt. Deretter bryter jeg det ned slik at jeg lager mål for år, måneder, uker, dager og timer. Og så får jeg det inn i kalenderen min slik at jeg vet hva jeg skal gjøre hver eneste dag fremover for å nå målet mitt som er om f.eks. 1 år.

Mål skal engasjere. Både de større målene i punktet over, og mindre delmål. Ta for deg de store målene dine, og bryt dem ned til delmål. Et begeistrende mål er et motiverende mål. Veien mot et mål er ikke alltid er en dans på roser, men selve måloppnåelsen skal du bli hoppende glad og engasjert for. En smart ting å gjøre for at det hele ikke skal bli så overveldende, er å dele opp store mål i mindre, kortsiktige mål.

En av de tingene jeg gjør hver eneste dag, er å spørre meg selv:

Hvilke 3 ting må jeg gjør i dag for at jeg skal nå målet mitt i morgen? Når jeg sier i morgen, så betyr det ikke akkurat i morgen, men metaforisk for de målene jeg har satt meg i nærmeste fremtid. Spesielt fokuserer jeg på hva som er det ENE del-målet jeg må sette meg i dag, som får meg videre mot hovedmålet mitt i jobben min.

3. Lag en fremdriftsplan

Sett målene og delmålene inn i en plan. Jeg har vært inne på dette punktet i et tidligere innlegg om hvordan å lage en forretningsplan til din virksomhet. Dette trinnet er utrolig viktig for at du skal klare å gjennomføre målene dine. Lag deg en fremdriftsplan for når målene skal være nådd.

«I løpet av 2016 ønsker jeg å ha 50 kunder. Hva må jeg gjøre nå i dag for å komme meg dit senere?»

Til dette vil jeg anbefale å lage en dagsplan, ukesplan, 30-dagers plan, 90-dagers plan og årsplan. Hva er de tre viktigste tingene du må gjøre i dag for å nå et spesifikt mål om 30 dager?

Nå skal jeg komme med en liten øvelse til deg. Lag en mal til en dagsplan, ukesplan, 30- eller 90- dagersplan, årsplan, eller det som passer best for din bedrift. Start å fylle de inn med store mål og delmål, og skriv opp èn ting du kan gjøre i dag for å nå et senere mål. I kveld kan du ta frem den tingen du satte deg som mål, også vil jeg at du skal kjenne på den gode følelsen du får etter du har utført målet, og at du skal si til deg selv at du har vært flink. Øvelse gjør mester, også for de som skal lykkes med målene sine.

4. Kutt svinger og spar tid

Det ligger enormt mye arbeid bak å bygge opp en egen bedrift, det vet både du og jeg alt om. Så la oss snu litt om på ting, og finne ut om det er noe du kan ta vekk i arbeidsdagen din for å spare tid. Ikke alle mål trenger å kreve masse ekstra tid og innsats, noen mål kan faktisk basere seg på å redusere tid og innsats. Hvor masse tid bruker du for eksempe på å lese og svare på mail? Eposten kan være en tidstyv, og det samme gjelder for sosiale medier. Går man inn på mail eller Facebook et par ganger i timen, så forvinner raskt et kvaret her og et kvarter der. I løpet av en måned blir dette til sammen ganske mange timer du heller burde brukt på fokusert arbeid, så her er noen tips:

  • Sett av èn time hver dag til å svare på mail, være på sosiale medier, eller annet som stjeler av din tid.
  • Finn èn eller flere ting i din hverdag som distraherer deg fra jobb, og kutt det ut. Energien og effektiviteten din er dyrebar, og burde heller brukes målrettet til arbeidet ditt.
  • Slå av ALLE forstyrrelser når du jobber. På din data, så vil jeg tro at det «plinger» inn meldinger fra Facebook, mail, tekstmeldinger, dropbox etc. Mitt aller beste tips er: Slå av alle «plinger» og gå inn til mailen din når du bestemmer det for å gå inn på mailen.

5. Lag en kalender du vet du vil bruke

Dette er bare SÅ viktig. Kalender = ting blir gjort. Pass på å benytte deg av en kalender som du vet du kommer til å bruke. Her er ingenting mer riktig enn noe annet. Du kan bruke kalender på mobilen din, en almanakk, en notatblokk, en egen nettside, en dagbok, post-it-lapper, hva enn som passer best for deg. Kalender kan faktisk være veldig gøy, du kan lage fargekoder for de ulike målene dine, tegne i kalenderen, klippe ut og lime inn bilder fra magasiner, designe noe i photoshop, eller andre ting som motiverer deg til å fortsette å jobbe mot målene dine. Gjør det enkelt for deg selv å holde oversikt.

Forskjellen på de som lykkes og de som ikke lykkes i livet er ikke de store tingene. De som lykkes har opparbeidet seg gode rutiner som de følger hver dag. Det er de små tingene som utgjør den store helheten. Om du skal skrive en tekst for å få kunder interessert i virksomheten din, så starter du alltid med å skrive det første ordet. Du må ta bokstav for bokstav, og til slutt har du klart et helt blogginnlegg! Det samme gjelder i forhold til mål. Delmål for delmål, og til slutt når du ditt hovedmål.

Jeg håper at dette ga deg et lite kick, og motiverte deg til å skrive ned mål og å lage tidsplaner.

Hva er et mål eller delmål du har for din coaching- eller terapeutvirksomhet? Jeg blir såååå glad for å høre om dem i kommetarfeltet.

Stor klem fra Rachel.

 


Som takk for at du leser bloggen min så har jeg lyst til å  gi deg 96 Helsetips som du kan bruke på dine klienter i din praksis

Trykk bare på knappen nedenfor

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits