Er du synlig nok på nett?

Selv om du kanskje synes det å våge å være synlig på nett og i sosiale medier er utfordrende og utenfor din komfortsone, må du huske på at dette handler om å sette kunden først. Det handler ikke om deg, men om hvordan du kan hjelpe kunden på best mulig måte. Stol på deg selv og at folk ønsker å se nettopp DEG og det du kan tilby dem som coach. Om du likevel er usikker så fortvil ikke, for her skal jeg skissere noen punkter om hvordan og hvor du burde være synlig i sosiale medier.

«Men jeg tør ikke være synlig»

Du er ikke alene om du har en frykt for å være synlig. Jeg har selv vært der, og jeg kan love deg at de fleste andre som har med salg til kunder å gjøre også syntes det var skummelt i starten. Det kan hjelpe om du tar fokuset vekk fra deg selv og «legger det over» på kunden. Se for deg at du er i kundens ståsted istedet for ditt eget. Ved å snu slik på rollene er det lettere å fokusere på hva du kan tilby kunden, istedet for å bruke for mye energi på hvordan du selv fremstår.

Om du fortsatt tenker det er skummelt, så har jeg en tanketeknikk du kan ta frem når du trenger det. Jeg vil at du ser for deg et terapeut-kontor, et med to gode stoler og et bord imellom. Kontoret er ditt. Du stiger inn gjennom døra på kontoret og skal til å sette deg ned i en av stolene. Det du nå gjør, er at du setter fra deg egoet ditt i den ene stolen, mens du selv setter deg ned i den andre stolen som terapeut eller coach. Egoet ditt skal ikke komme i veien for deg som coach, så hver gang du er redd for å eksponere deg i sosiale medier eller på nett, tenk på kontoret og de to stolene. Egoet i en stol, terapeuten og coachen i den andre.

Det første steget mot synlighet

Nå har du selvtillitten på plass, og er klar til å ta steget ut på den store, vide weben. Men hvor starter du? Et smart sted å starte er på Facebook. Facebook er en god plattform først og fremst fordi det er mange brukere der. Her er det i tillegg gode muligheter til å markedsføre annonser og innlegg mot spesifikke kundegrupper, der du selv velger hvem innholdet ditt skal rettes mot.

Her er noen greie huskeregler når du skal registrere deg på Facebook:

  • Opprett en «page», eller «side». Ikke en ny brukerprofil som du allerede har som privatperson, for her har du venner, og ikke følgere.
  • Gjør det klart i navnet på siden din hvem du er og hva du gjør. Man skal ikke gjette seg frem til hva du driver med.
  • Sett deg selv i riktig kategori. Du kan velge opp til tre kategorier som skal beskrive det du selger eller tilbyr. Selv benytter jeg kategoriene «helse og medisin», «kurs» og «skole» for Facebook-siden til Hjerteakademiet. Disse bidrar til at du kan dukke opp under «folk liker også» på lignende sider som din.
  • Vær aktiv! Det betyr ingenting om du har en side med mindre du bruker den aktivt. Det er ingen som tilfeldigvis ramler over og liker en inaktiv side.
  • Post innlegg som linker til nettsiden din, for det er her du faktisk gjør et salg.

Synlighet må jobbes for

Leverer du godt innhold, vil du bli belønnet for det. Her er noen av tingene jeg vil anbefale deg å tenke på når du skal poste innlegg på Facebook:

  • Engasjer publikummet ditt. Inviter de til å komme med kommentarer, forslag, svar på konkurranser eller lignende. Skap en dialog med kundene.
  • Bruk bilder eller video i innleggene dine. Dette inspirerer mye mer enn kun tekst, og mest sannsynlig oppnår du flere likes, kommentarer og delinger.
  • Kjenn ditt publikum. Hva liker kundene dine å gjøre på fritiden, spise, drikke. Hva snakker de om, hvor jobber de, hva synes de er morsomt? Jo bedre man kjenner dem, jo enklere inspirerer man dem til å engasjere seg.
  • Lage flere poster av gangen og lagre dem som utkast. Slik slipper du å lage hasteinnlegg i siste liten. Du kan også legge dem inn på en eksakt dato og tidspunkt for de neste dagene eller ukene.
  • 90 tegn sies å være optimal lengde på innlegg. Kort er godt på Facebook.
  • Tidsoptimalisering. Gjennom «innsikt» kan du se når følgerne dine er pålogget Facebook, og dermed når du burde poste innlegg.
  • Lag en publiseringskalender for innleggene dine som du kan følge hver dag. Dette kan for eksempel være:
    • Mandag: Gode råd
    • Tirsdag: Egne kurs
    • Onsdag: Ny kunde
    • Torsdag: Blogg
    • Fredag: Fredagsmoro
    • Lørdag: God helg
    • Søndag: Inspirasjon

Du kan selvfølgelig benytte deg av andre sosiale medier som Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat om du ønsker. Hvilke sosiale medier du er tilstede på bestemmes blant annet av målgruppen din. Ikke regn med at de fleste på 40+ er på Snapchat for eksempel. Prøv deg litt frem og se hva som fungerer for deg. Vær likevel obs på huskeregelen «kvalitet over kvantitet». Hvorfor skal noen følge deg på både Facebook, Twitter og Instagram om du kopierer og publiserer helt likt innhold i alle kanaler? Tilpass i så fall innholdet ditt til det sosiale mediet du benytter. Twitter egner seg godt til korte tekster og hashtagger, på Instagram står bilder eller video i fokus, mens på Facebook er det lagt opp til en god kombinasjon av både tekst og bilde/video.

Synlig også utenfor sosiale medier

Jeg mener at en god coach burde ha en nettside med en blogg for å vise at man er tilstede. På sosiale medier er det tilrettelagt for kortere kommuniksjon og å bygge relasjoner med følgere og kunder, men på nettsiden og bloggen din kan du skrive mer om hvem du er, og hva du kan. Du som terapeut eller coach er en ekspert på akkurat det du driver med, så skriv det ned, publiser, og del med alle som trenger din kunnskap! Hvor deler du? Jo, på Facebook-siden din selvfølgelig. Du har tross alt bygget deg opp en liten (eller kanskje stor!) følgerskare her, og nå skal du sende dem over til bloggen din der du inspirerer dem med din visdom, og til nettsiden din der du har en salgsside. Selv har jeg to nettsider, RachelWilmann og Hjerteakademiet. Jeg benytter meg av WordPress til disse nettsidene, blant annet fordi man enkelt kan opprette en blogg til nettsiden.

Men det stopper faktisk ikke her. Jeg har nemlig enda et superviktig punkt i ermet, og det er å samle inn kundenes e-post. Når du får kundene inn på en e-post-liste, gjør det at du kan kommunisere med kunden èn til èn i innboksen deres. Aweber er et eksempel på et verktøy du kan benytte for å bygge opp kundelister og sende ut mail til mange på en gang. Vips så har du enda en måte å nå ut til kundene dine. På e-post kan du sende ut nyhetsbrev, tilbud, si ifra om nye blogginnlegg, linke til nettsiden din, linke til Facebook-siden din og mye mer. Som du kanskje ser, så har vi kommet tilbake igjen til Facebook-siden, og du har nå dannet en flott sirkel som går rundt og rundt mellom Facebook, e-post, nettside og blogg.

Husk til slutt at det å ha tro på seg selv er en utrolig viktig forutsetning om man ønsker å være synlig. Folk merker raskt om du er troverdig eller ikke, så vær deg selv hundre prosent hele tida. I butikken, på Facebook, på bloggen, når du møter venner. Hvis du er vidt ulike personer som ditt profesjonelle jeg og ditt private jeg blir det både slitsomt for deg å bytte mellom disse rollene, samtidig som kundene dine vil merke at du ikke fremstår helhjertet.

Hva synes du om tipsene? Var de nyttige? Og har kanskje du noen tips å komme med selv?

Jeg hører mer enn gjerne fra deg i kommentarfeltet.

Ha en flott dag. Klem fra Rachel.


Vil du forresten ha en GRATIS 7 stegs guide til suksess som terapeut/coach?

Du kan laste de ned HER:

Lagre

Lagre

Kommentarer

Kommentarer

Blogglistenhits